Frøken Lavendel

Frøken Lavendel

tirsdag den 27. august 2013

14 dage som hønseejer

Ja - så har Kenneth og jeg været de glade ejerer af høns i 14 dage.

Vi nyder det.

Æg har de endnu ikke produceret  - de er jo trods alt kun 17 uger gamle - men snart håber vi.

Hmmm - æg fra egne høns.

De første 14 dage fik de kun lov til at gå inde i den sikre hønsegård - men sidste weekend - ja da fik de 3 damer lov til at komme på græs. Jeg tror aldrig, jeg har set tre så glade høns. Og stankelbenene - ja - de har ikke en chance.

Mine høns er åbenbart utrolig glade for estragon

En glad høne på jagt efter stankelben

Tre meget nysgerrige høns på tur i prydhaven

Men - og der er et men...

Mine høns virker til at være forkølede. De raller, og så har de alle på skift haft tynd mave. Jeg er begyndt at give dem såkaldt "hønseguf" - hvilket de to største høns er meget begejstret for - mens den mindste af dem - den er mest forkølet - ikke rigtig gider at spise det. De har alle en sund appetit og virker ellers glade og friske. Dog nyser den mindste af dem temmelig tit. Jeg ser tiden lidt an - og håber på, at de bliver raske igen. Men hvis der er nogen derude med et godt råd/fif - så lytter jeg gerne.

Dog går det hele ikke op i høns - herude ved Det Lille Hus ved Skoven. Eller næsten ikke. Når Kenneth og jeg ikke hygger og leger med hønsene, så er projekt Omfangsdræn og Isolering af kældervægge sat i gang. Derudover er den Store Tomathøst, Bønnehøst og Squashhøst gået i gang - hvilket betyder, at jeg har brugt de sidste par aftener og weekender på at henkoge, fryse og sylte diverse grønsager og bær fra haven. Jeg håber, jeg kan følge med - for det går godt nok stærkt for tiden. Kenneth har i en hel uge arbejdet på den første del af kælderen, der skal isoleres og have omfangsdræn. Så han er godt træt, når han kommer ind til aftensmad. Hvilket jeg godt kan forstå. Det er ikke et job for de svage.




Apropos aftensmad - må hellere blive færdig med at lave den.


Hønsehilsner herfra.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar