Frøken Lavendel

Frøken Lavendel

søndag den 2. september 2012

Øko dag

I denne weekend har der været økologisk høstmarked rundt omkring i Danmark - link.

Og det skulle jeg og Kenneth ud og se nærmere på.

Ikke at det er første gang, vi har været afsted.

Sidste år gik turen hertil og hertil.

I år søgte vi mod syd.

Eller rettere sydøst......hvis jeg skal være helt præcis.....måske syd-sydøst.....?

Nå, men vi kørte mod Hinnerup og Hammel.

Den første gård vi besøgte var Refhøjsgaard.

Hvorfor?

Grisene....


På Refshøjgaard sælger, avler og slagter de nemlig øko-grise af racen Sortbroget Dansk Landracesvin.

Det var meget spændende og morsomt at se grisene på tæt hold - og det var muligt at klø flere af dem bag øret. De var meget rolige og nød at blive nusset.

Gårdejerinden Birgit vidste rundt og fortalte en masse om hendes grise. Bl.a. mødte gæsterne den store orne Hr. Flink.

Navnet siger det hele.

Han er en meeeget flink gris. Og gammel - 11 år - det er en høj alder for en orne. Er jeg blevet fortalt. (Mon griseår er det samme som hundeår? For så er Hr. Flink meget gammel - på grænsen til pensionist.....)

Vi så også de små grise og de mellemstore grise.


Så søde de var - allesammen.

Og hvor luner det at se, hvor godt grisene har det - og vide at denne gård gør et kæmpe stykke arbejde for at bevare en gammel, dansk (og sjælden) landrace.

På gården var der flere boder - en af dem solgte pileflet.

Jeg har et meget ømt punkt for pilefelt. Det er så flot - og det endte da også med, at jeg købte lidt.



Nu kan de hjemmedyrkede løg komme op og hænge (tøhø....undskyld - jeg er pt. eneste kvinde på mit arbejde)


Næste stop var hos Viktualia.

Her kunne vi købe pølser og meget mere fra gårdens egen avl. Og det gjorde vi.

Næste gang der skal pølser på panden (eller grillen - man har vel lov at håbe) bliver det nogle lækre frankfurtere.

Ligesom på Refshøjgaard var der også ved Viktualia boder på gårdspladsen - hvor man bl.a. kunne købe økologiske grønsager og kartofler.

Kartofler har vi nok af herhjemme - meeen vi kunne nu ikke modstå de blå kartofler "Salad Blue" og de lyserøde "Cranberry Red". Vi skal have dem til aftensmad i aften - og hvis de er en succes - vil vi forsøge at dyrke dem selv til næste år.

Jeg glæder mig allerede.




Dejlig søndag til alle

Ingen kommentarer:

Send en kommentar