Frøken Lavendel

Frøken Lavendel

onsdag den 26. oktober 2011

Opdatering...

Jeg undskylder mange gange for, at der har været lidt stille på bloggen.

Men jeg har været så træt, når jeg er kommet hjem fra arbejde, at jeg mere eller mindre besvimer på sofaen, når aftensmaden er indtaget.

Men nu har jeg tid og overskudet. Nemlig.

Det går rigtig godt på arbejdet. Jeg er utrolig glad for mine kollegaer. Vi griner og har det sjovt hele dagen.

Og så har vi fået en lille beundrer på udgravningen. Jeg ved ikke, hvad han hedder, men han kommer forbi udgravningen dagligt, for at se på de søde arkæologer, mens de arbejder (og nej beundreren er ikke en lille dreng, men en ældre herre). Sjovt. Tror det er første gang jeg har oplevet det. At nogen synes arkæologer er søde.

I morgen får jeg af vide, om jeg bliver forlænget 3 uger mere. Der er nemlig nye udgravninger i vente. Men jeg ved faktisk ikke, hvornår de nye udgravninger starter eller hvilken en jeg skal grave på....hvis jeg bliver forlænget. Det er ikke lang tid, men 3 uger er bedre end ingenting.

Og det ser ud til, at Kenneth snart bliver hjemmegående. Vi håber, at det kun er i nogle få uger. Men han kommer ikke til at ligge på den lade side. Som hjemmegående, bliver han fuldtidshåndværker - hvilket faktisk vil være dejligt. Uha, hvor vil han få lavet en masse på huset.

Men nu handler alting jo ikke udelukkende om arbejde og husprojekt. Lidt sjov skal man jo også have. Så sidste weekend tog vi en tur til Sorø. For at besøge min Kære Onkel og Søde Marianne.

Der var så hyggeligt i deres nye lejlighed. Og Sorø ligger tæt på nogle meget spændende kirker f.eks. Sorø Klosterkirke, Fjenneslev kirke, Bjernede Kirke og Skt. Bendts Kirke i Ringsted. Allesammen steder hvor nogle af Danmarks mest berømte konger og dronninger ligger begravet....og så Absalon selvfølgelig.

Her kommer nogle "få" billeder fra weekenden:

Sorø Klosterkirke
Sorø Klosterkirke

Sorø Klosterkirke

Sorø Klosterkirke - Absalons ligsten - ikke den oprindelige.
Denne er fra 1500-tallet

Sorø Klosterkirke - Christoffer 2.'s gravmæle

Sorø Klosterkirke - Valdemar Atterdags sakrofag -
desværre plyndret for al dens smukke udsmykning

Sorø Klosterkirke
Fjenneslev Kirke - opført o. 1130 af Asser Rig (og hustru) -
fader til Absalon og Esbern Snare og fosterfar for Valdemar den Store

Fjenneslev Kirke

Fjenneslev Kirke

Bjernede Kirke - Sjællands eneste bevarede rundkirke,
opført o. 1170 af Sune Ebbesen, som var i familie med Absalon

Skt Bendts Kirke - Erik Menved's (og hustru) gravmæle

Kunne I mærke det?? Historiens vingesus. Hvis ikke, så burde I selv smutte en tur forbi Sorø og omegn og besøge disse utrolig flotte kirker.


En historisk onsdag til dig.

2 kommentarer:

  1. Jeg synes bestemt ikke, at du skal undskylde den manglene overskud. Bloggeriet skal være af lyst og ikke af pligt. Giv dig tid til, at tænke på dig selv.

    Dejlig besøg i Sorø. Det er år og dag siden jeg har været der..

    SvarSlet
  2. Håber du får forlænget. Det lyder jo til, at du har det supergodt med d et job :-)
    Spændende med de besøg i har aflagt i weekenden. Synes vores Danmarkshistorie er spændende, og læser gerne om landets historie. Er igennem halvdelen af Politikkens 14 binds Danmarkshistorie :-)

    SvarSlet