Frøken Lavendel

Frøken Lavendel

søndag den 9. januar 2011

Haveplaner....

Ja, så fik jeg endelig tid til at skrive på bloggen igen. Nu er ansøgningerne sendt (for det skal man jo som arbejdsløs) og alt det praktiske, der skulle laves er gjort. Kenneth har givet stuegulvet olie. Nu venter vi bare på, at det skal tørre, så listerne kan limes på i morgen. Helt færdige blev vi derfor ikke denne weekend - men Rom blev jo heller ikke bygget på en dag, og vores husprojekt bliver heller ikke færdig sådan liiiige med det samme:o)

Nye billeder af vores færdige stue har jeg derfor ikke (tålmodighed er en dyd)......men til gengæld vil jeg vise jer noget helt andet - vores haveplaner.
Da vi købte huset i sin tid, forelskede vi os i omgivelserne. Skoven i vores baghave, søen, markerne og udsigten fra vores have ud over bakkerne. Ingen svinefarme eller andet større (og ildelugtende) landbrug i nærheden. Og naboerne er virkelig flinke. At huset så viste sig at blive et større projekt kom bag på os....men det er en helt anden historie.

Husgrunden er vi stadig utrolig glade for, og vi har så mange planer. Vi vil dyrke økologiske grønsager og have vores egen lille abildlund (med pæretræer mm.)......og en prydhave.

Og prydhaven er mit lille (læs: store) projekt. Selvfølgelig er vi fælles om haveprojekterne, men prydhaven er det område i haven, hvor jeg får lov til at bestemme 100% - til gengæld styrer Kenneth køkkenhaven.

De sidste to vintre har jeg tegnet og tænkt over, hvordan haven skulle se ud - især har jeg tænkt over hvilke blomster der skal plantes. Der er blevet lavet adskillige tegninger samt ændringer, og jeg har læst og købt en masse havebøger. På nuværende tidspunkt ser planen således ud:


Haveplan sammen med de mange inspirerende bøger


Et nærbillede af haveplanen

Vores grund er smal, men fylder stadig godt. Grunden er ca 2600 m2 stor. Vi har også et stykke jord bag om huset, og der har vi planer om at plante frugtbuske. Den forreste del af haven, er der, hvor vi har planer om at have en køkkenhave, frugttræer og prydhave, terrasser, to drivhuse og en lille hønsegård. Ja....vi har mange planer - og en dag skal vi nok få det hele.....lidt af gangen.

Køkkenhaven er vi allerede i gang med. Dette forår håber vi på, at vi kan nå at få gjort haven parat til de mange frugttræer, vi vil plante til efteråret. Og jeg håber, at jeg kan nå at få forberedt de rosenbede, jeg i så lang tid har ønsket mig. Jeg har bestemt mig for, hvilke roser jeg vil have - jeg overvejer dog stadig, hvilke blomster jeg skal plante sammen med roserne - for jeg ønsker ikke, at mine roser skal stå med bare ben - de skal omfavnes af smukke blomster (som også holder al ukrudt væk) - dog uden at de kvæles. Jeg har læst at storkenæb skulle være fantastiske sammen med roser, men jeg vil gerne have flere blomster i bedene. Har bare ikke rigtig bestemt mig for hvilke. Der er jo så mange muligheder, at det kan være svært at vælge. Nogen forslag/erfaringer?? 

Nå, men i morgen er det mandag og en lang dag venter med udstillingsforberedelser. Så jeg slutter nu. 

Må du have en dejlig aften og søde drømme.     




5 kommentarer:

  1. Puha man bliver da lidt stresset, af alt det I skal nå.

    Da jeg havde mit rosenbed (nedlagde det på grund af syge hos roserne) havde jeg følgende planter
    salvie
    lammeøre
    storkenæb flere varianter
    lodden løvefod
    lupin
    klokker
    valmue
    røllike
    Ridderspore
    græssser eks carex ice dance
    græsser molina
    blot for at nævne de stauder jeg havde. Desuden tulipan - , piske-, pinselilje-, og prydløg.
    Mit bed så rigtig godt ud bortset fra de syge roser.

    Held og lykke med projektet.
    ha' en dejlig mandag

    SvarSlet
  2. Kan anbefale dig at læse "Stauder 32 opskrifter på de smukkeste bede" skrevet af Birgit Reimer og Maria Juhl Jakobsen. Her kan hentes inspiration til mange forskellige typer af staudebede :-)

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  3. Det ser sandelig ud som et spændende projekt, der er godt nok noget at gå igang med! Jeg har selv gang i en haveplan, men bestemt ikke på dit plan. Jeg vil spændt følge med :o)
    kh fra fru friis

    SvarSlet
  4. Det er dejligt med planer af forskellig slags - både de tegnede og planteplanerne. Din tegning ser rigtig fin ud:) Vedr, planter til dine roser kommer det også lidt an på hvilke roser du skal have. Geranium altså gode til roser, men udover dem er også phlox, astrantia, digitalis, lavendel, verbascum nogle af mine bud. Hyg dig forsat:))

    SvarSlet
  5. Tusind tak allesammen for de gode råd - de er blevet skrevet ned på min haveplan og så har jeg lånt bogen "Stauder, 32 opskrifter på de smukkeste bede", som ser rigtig spændende ud. Jeg kan slet ikke vente med at komme i gang med bedene:o)

    SvarSlet